MER arkitekter, återbruksprojekt Bjerking, 90 % återbruk, fotograf Emil Fagander
Syns man, så finns man
– Det är en trist marknad just nu, säger vi till varandra när vi ses. En efterhängsen lågkonjunktur som lägger sig i
vägen och hindrar oss från att förvekliga folks drömmar och sätta sprätt på deras pengar. För det är ju ändå det vi
till stor del gör när vi som kreativa och lösningsorienterade arkitekter och formgivare säljer våra varor och
tjänster, produkter och processer.
Efterlängtade byggprojekt går i stå, spadar som satts i jorden fryser fast. Lovande nyexaminerade färskingar missar sitt genombrott och gamla kloka rävar blir överflödiga, trots att de är just dessa som tillsammans kanske vore de bästa att med erfarenhet och experimentlusta rå på ”det nya”. För mitt i krisen pågår stora förändringar, där klimatsmart långsiktig hållbarhet påverkar som ett kravfyllt och livsnödvändigt ledord styr om kursen.
Arkitektur berör oss alla, hela tiden påverkar den våra liv. Arkitekturen i alla dess former behöver därför utrymme i media, den mår bra av att presenteras, debatteras, kritiskt granskas. För trots konjunkturen färdigställs just nu en mängd intressanta och nydanande projekt. Flera av dessa är kommersiella miljöer, med fokus på interiörer, där återbruk av inventarier och rekonditionering av möbler är högprioriterat. Och vår yrkesroll som inredare och arkitekter är viktig att synliggöra, vår kompetens är efterfrågad, men vi behöver också lära oss nytt och tänka om.
MER arkitekter, återbruksprojekt Bjerking, 90 % återbruk, fotograf Emil Fagander
Det svenska mediautrymmet för arkitektur i media är sedan länge begränsat, och tyvärr, kanske ännu trängre just nu. Facktidskrifterna har det svårt generellt. Arkitektur känns ofta svårplacerat och komplicerat i dags- och livsstilspress, faller mellan stolar – är det kultur och estetik eller politik, ekonomi och samhällsnytta det handlar om? Som en följd av sämre ekonomi och besparingar minskar mediabevakningen kring arkitektur och design. Det blir så, eftersom både etablerade fack- och kulturtidskrifter, material- och branschmedia behöver ekonomiskt stöd för att gå runt, ofta genom annonsintäkter, prenumerationsavgifter och presstöd. Det är dyrt att producera nyheter, både tryckta, digitala och etermedia. Och tyvärr känner Inredningsarkitektur.se (IA) av konjunkturen i lika stor grad som annan media, våra minskade bidrag från sponsorer har inneburit minskade redaktionella resurser.
Trots detta vill vi kunna fortsätta att fylla plattformen med inspirerande miljömedvetna interiörer. Vår tanke är därför att för en tid blir en öppen scen för er som professionellt arbetar med interiörer. Vi vet att mycket arbete läggs ner på att inventera och ta till vara, stället för att byta ut. Och nya hållbarhetskrav leder till intressanta, resurssparande lösningar kring långsiktighet och flexibilitet som många skulle vilja ta del av. I dagarna har vi bjudit in en rad inredningsarkitekter, arkitekter och formgivare i våra nätverk, verksamma, arbetssökande, pensionerade och studerande, att själva kortfattat i text och bild beskriva sina aktuella inredningsprojekt. Vi ser fram emot att här på Inredningsarkitektur.se genom dessa presentationer få komma på platsbesök till inspirerande, återbrukade och nyinredda lokaler runt om i Sverige.
PS. Och du som läser detta, har du ett projekt du vill presentera, så hör av dig till
redaktion@inredningsarkitektur.se