Hon var en av de som startade eget – mitt under pandemin
Anna Lovehed var tillsvidareanställd på ett arkitektkontor i Stockholm när pandemin bröt
ut 2019 och blev uppsagd från sin fasta tjänst – en arbetssituation som många
inredningsarkitekter ofrivilligt hamnade i. Idag nästan två år senare driver Anna sin egen
inredningsstudio, Studio Nanok. Sofia träffade Anna för att få veta mer om hennes resa
till att vara egenföretagare.
Vi träffas över Teams för ett samtal som ska komma att vara i nästan två timmar. Vi börjar där allt någonstans startade, precis i början av coronapandemin 2019. Jag frågar Anna vad det var som hände just då, i hennes arbetsliv.
– Det var en väldigt skakig tid för alla, jag ställde mentalt in mig på att jag skulle kunna förlora jobbet och säkrade upp med varenda försäkring jag kunde ta hos facket, ifall att min situation skulle förändras. Tyvärr hände ju det jag befarade, jag blev arbetslös. Där och då kände jag mig ändå trygg i min situation just för att jag hade legat steget före med att trygga upp min ekonomi.
Riktigt så smidigt var det dock inte. När Anna började stämpla visade det sig att försäkringarna missades med tre veckors marginal hos facket – och hon blev således utan.
– Jag fick till svar av facket att om jag hade blivit uppsagd tre veckor tidigare, hade försäkringarna gällt, men tyvärr inte nu. Försäkringarna gällde bara efter ett års inbetalningar som jag då missade med tre veckors marginal. Jag hamnade i en situation där jag insåg att jag inte skulle klara mig ekonomiskt. Tankar om att starta eget hade jag haft förr, men när min situation nu blev som den blev, bestämde jag mig för att nu var tiden för att ta steget. Jag ville ta kontroll över min situation, äga den med min egen drivkraft och styrning, säger Anna.
”– För mig var det en sådan självförtroendedipp att ha drivet och viljan till jobb men behöva vänta på att andra skulle säga ja eller nej.”
Under processandet att starta eget sökte Anna flera utlysta tjänster, men eftersom situationen var som den var så var Anna långt ifrån ensam om att söka dem och konkurrensen stenhård om de få tjänster som låg ute.
– Det är en sak att söka jobb när man själv valt att ta steget mot nytt och utvecklas vidare. När jag nu sökte jobb så var det så mycket mer än endast jobbet jag sökte. Jag sökte även den ekonomiska tryggheten för min dotter och mig och möjligheten till att bo kvar där vi bodde. Nära förskola, min dotters vänner och sociala trygghet. Det var så många viktiga trygghetsfaktorer som var beroende av att jag fick det där jobbet, det där jobbet som så många fler än mig också krigade om.
– För mig var det en sådan självförtroendedipp att ha drivet och viljan till jobb men behöva vänta på att andra skulle säga ja eller nej. Det blev helt enkelt för mycket för mig som stod på spel för att vänta på att andra skulle se mig som bra nog eller passande för dem.
Vad var det som fick dig att våga ta steget ut i det okända, frågar jag.
– En stark känsla av att ta kontroll över min situation. Det blev för slitsamt mentalt för mig att befinna mig i en situation där jag var fast i en mixad form av hopp och ovisshet. Vad som satte igång processen var absolut att överleva ekonomiskt – åtminstone till en början. Men innerst inne kände jag att jag faktiskt kunde ta mig an resan till att bli egen och att jag behövde göra det för min egen självbevarelsedrift. Det fanns inte så mycket att förlora på att ge det en chans.
– Sanningen var också att jag behövde få någon form av revansch! Det är svårt att beskriva utan att ord kan misstolkas. Men att bli uppsagd gör en ganska så tillbucklad som människa. Det är inte superhärligt – inte heller särskilt stärkande för självkänslan. Under en period kändes det som att livet kraschade, som att allt gick åt skogen. Men mina 40 år på jorden har fått mig att förstå att ibland behöver man gå riktigt sönder för att limmas ihop till något starkare och kanske till och med bättre, säger Anna.
Så startades Studio Nanok. Att starta Studio Nanok, berättar Anna, har inneburit att lägga en grund för något hon själv kan stå för.
– Jag satte mig helt enkelt ner och funderade på hur jag ville att mina arbetsdagar skulle se ut och vara. Jag ville skapa en bas för mig själv långsiktigt ur ett kreativt och professionellt perspektiv som jag kände att jag kunde stå för, utvecklas och trivas med. För mig var det viktigt att känna mig grundad som företag och att mina processer, mitt arbetssätt och mina relationer till kunder och samarbetspartners, gick hand i hand med hur jag är som person och mina värderingar, långsiktigt. Jag gick all in och startade verkligen från scratch med att bygga en värdegrund, vision och en företagsbeskrivning.
Jag måste ändå fråga; är det inte läskigt med ekonomin när man är egen, att veta att man faktiskt klarar sig?
– Ekonomin är den ständiga trumman i mitt bakhuvud! Därför har jag planerat och arbetat upp en buffert så att jag alltid har lön undanlagt för ett halvår framåt. Minst. Numera har jag även en redovisningskonsult som ser till att jag sköter min bokföring. Det är den absolut bästa investeringen jag gjort för mig själv och mitt företag, Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt med siffror, men det är ju verkligen superviktigt att ha ordning och koll på för att företaget skall överleva.
Tankar som ”tänk om det inte kommer in några jobb? Tänk om jag inte har tillräckligt med kontakter?” poppade upp ofta berättar Anna.
”Efter ett år som egen har jag nu även i min ryggsäck restauranguppdrag, padelanläggningar och privata hem.”
– Men jobb har fött jobb, kunder som återkommer, som tipsar om mig till andra kontakter och bekanta. Byggare och hantverkare där starka relationer växt fram under projektens gång där utbytet av kunskap, idéer och samsyn på kvalitet och förhållningssätt lett till en trygghet åt båda håll. Oron över att jobben kanske slutar komma finns alltid där, men det är en del av att vara egen har jag förstått. Bättre att se det som en morot och en drivkraft till att se till att kneget går runt. Jag försöker även tygla mig själv till att inte ge oron för mycket utrymme. Negativa tankar är ju oftast inte så bra för något. Men jag sticker inte under stolen med att det är en ständig process med att hålla hjärnan i trim.
Genom Studio Nanok har Anna fått kontakter och vänner för livet, och arbetar i projekt med kunniga människor inom byggbranschen. Den största skillnaden mellan att vara anställd och att driva eget är enligt Anna utvecklingspotentialen och variationen på uppdrag.
– Tidigare har jag ritat kontor och butiksmiljöer. Men efter ett år som egen har jag nu även i min ryggsäck restauranguppdrag, padelanläggningar och privata hem. Jag trivs med att arbeta med uppdrag både inom den offentliga- och privata miljön. Blandningen ger vardagen och även projekten en dynamik som gör att varje arbetsdag innehåller många olika upplevelser och typer av möten.
– Grädden på moset är att jag fått vänner för livet inom branschen. När jag startade upp var jag rädd för att jag skulle känna mig ensam. Att jag skulle ha tysta arbetsdagar ensam på min kammare. Det blev helt omvänt. Idag har jag väldigt många arbetskollegor i både byggare och leverantörer som jag känner tillit och vördnad för. Jag upplever att jag har mycket fler kollegor idag än vad jag hade när jag var anställd, eftersom jag nu har en mer direkt kontakt med leverantörer och hantverkare än innan.
Vad vill du ge för råd till andra som funderar på att göra som du?
- Att hitta en trygg grund att stå på, bygg upp ditt företag utifrån vad du tycker är kul och hur du vill arbeta.
- Var ödmjuk till din egna potential och försök inte vara mer än vad du är. Sätt dig inte i en situation där du bygger upp en bild av vad du gör och vad du levererar som du sen måste leva upp till. Hitta din nivå och vad du är bra på och gör det till din stafettpinne.
- Ta inte på dig mer än du mäktar med. Som egen så händer det ganska ofta att du måste ha flera ansvarsområden och roller på ditt bord. Säg ifrån och var tydlig med vad du kan och inte kan leverera och eller ta ansvar för. Det lönar sig i längden.
- Ta hjälp med bokföringen. Om du inte är supervass på siffror och tycker det är kul, eller oavsett. Bokföring tar tid och den tiden kan vara härligare att lägga på sina projekt.
Vad tänker du är särskilt viktigt för just en inredningsarkitekt?
- Våga ta betalt för din tjänst, vi besitter en kunskap som är viktig, det vi skapar för människor är viktigt.
- Lyft din potential, din professionella kunskap och dina erfarenheter. Vi har alla tillsammans ett ansvar i att lyfta värdet i vår kunskap och vår professionalitet.
- Också en viktig sak: Se inte andra studios eller byråer som konkurrenter, se oss alla som kollegor. Vi bär alla stafettpinnen för vår bransch framåt och tillsammans kan vi ta en större och tydligare plats på arbetsmarknaden och öka förståelsen för vikten av att anlita inredningsarkitekter.
Mer info om Studio Nanok hittar du här (länk)
www.studionanok.se