Behov av engagemang och ställningstagande

Sist ut i IA:s intervjuserie med inredningsarkitekter som läst Restaurerings- och ombyggnadskonst på Kungliga Konsthögskolan (KKH) blir Tove Sjöberg. Tove delar sin tid mellan kontoret Studio Feuer och det ideella nätverket ACAN Sverige. Att ta ställning och synas genom att engagera sig ideellt känns viktigt för att öka takten för omställning till ett hållbarare samhälle. Och återbrukade möbler arbetar Studio Feuer med sedan länge, inte bara för klimatets skull.

Hej Tove Sjöberg, Studio Feuer och ACAN Sverige. Förändrades ditt synsätt på hållbarhetsbegreppet efter att du läst restaureringskonst på KKH? 

Både och. Jag var redan engagerad i hållbarhetsfrågor, genom mitt engagemang i ACAN Sverige. ACAN (Architects Climate Action Network) är ett ideellt nätverk för att minska byggbranschens negativa påverkan på klimat och miljö. Men, kursen gav fördjupning, och jag fick verkligen vatten på min kvarn och en bra grund att jobba vidare ifrån. Jag hade förmånen att under kursen få vara med i den grupp som arbetade med Stenbocksskolan i Ulricehamn, som under projektet gick från rivningshotad till att kommunpolitikerna insåg att den var värd att spara. Det var ett oerhört lärorikt projekt, som visade att det faktiskt finns stora möjligheter att påverka, utifrån arkitektens kunskap och verktyg. Jag hade förmånen att under kursen få vara med i den grupp som arbetade med Stenbocksskolan i Ulricehamn, som under projektet gick från rivningshotad till att kommunpolitikerna insåg att den var värd att spara. Det var ett oerhört lärorikt projekt, som visade att det faktiskt finns stora möjligheter att påverka, utifrån arkitektens/ inredningsarkitektens kunskap och verktyg.

Stenbocksskolan, Ulricehamn, ett av studieprojekten på KKH.

Hur märker du av den förändrade synen i byggbranschen på begreppet hållbarhet och att återbruka befintliga miljöer?

Vi i ACAN har jobbat mot rivningar i ungefär två år, och där märks verkligen en förflyttning! Jag tror att många börjar inse nu hur mycket som faktiskt rivs, och hur onödigt det är. Exakt hur mycket som rivs i Sverige vet faktiskt ingen, eftersom det inte förs någon samlad officiell statistik.  Vi har därför skapat en interaktiv rivningskarta efter schweizisk förlaga. Kartan täcker hela Sverige, och där visas byggnader som riskerar rivning, redan har rivits, eller kanske räddats. Alla som vill är välkomna att bidra med information och berättelser. Läs gärna mer på vår sajt www.rivningskartan.se!

År 2023 lnserade ACAN Sverige den interaktiva Rivningskartan.se, här presenteras hotade, rivna men även räddade byggnader och miljöer runt om i Sverige.

Alla talar om återbruk, vad har du för egen erfarenhet av att återbruka produkter och möbler? Vad fungerar, vad är svårt?

Om utgångspunkten är det vi fokuserade på under utbildningen – att vara varsam med det befintliga och inte slösa på resurser i onödan – då blir beslutet att arbeta med återbruk i möjligaste mån ganska lätt att ta. Det krävs lite nyfikenhet och en insats att bygga upp en kunskapsbank om varje projekt, men det gör också arbetet mer intressant. Jag har jobbat med olika former av återbruk länge i projekt, både med fast och lös inredning. Inte bara av hållbarhetsskäl till att börja med ska erkännas… Återbruk kan resultera i lite roligare estetiska lösningar, och dessutom ge större möjligheter till variation inom en snäv budget. Det som är lättast är att återbruka lösa möbler, och särskilt om det handlar om kontorsmöbler – det går att hitta exakt hur mycket som helst i fräscht skick. Att återbruka fast inredning är lite knepigare, och utbudet av bra begagnat är mindre. 

Ser du en ökad lust hos dina beställare att behålla och ta till vara både fast och lös inredning samt möbler miljö och hållbarhet då de övertar en lokal?

Nja. Det beror helt på vem beställaren och verksamheten är. Ibland krävs lite övertalning. Och ofta är det ju så att det som funnits på plats tidigare redan är borta, i kommersiella miljöer till exempel. 

Vilken hållbarhetsaspekt är mest prioriterad för dig när det gäller inredning generellt? Vilka aspekter är viktigast när du väljer möbler/produkter?

Att vara varsam med material och resurser. Och att försöka tänka både varifrån saker kommer, och vad som händer efter att man använt inredningen. Vad kan leva vidare och hur?

Bakfickan öppnade 1962 och ligger i anslutning till Operabaren i Operan i Stockholm. Arkitekt Peter Celsing. Foto: Nobis Hospitality Group

Beskriv helt kort ett hållbart projekt du tycker är inspirerande – som du själv medverkat i eller någon annans, svenskt eller internationellt.

Det projekt jag kommer att tänka på är kanske inte “hållbart” på exakt alla sätt som vi använder ordet i den här intervjun, men jag är enormt förtjust i Operakällarens bakficka. Från barens form till alla genomtänkta, nu väl patinerade, detaljer. Där kan folk trivas i många år till, även om interiören funnits sedan Peter Celsing ritade den år 1962.

Vad är ett hållbart synsätt för dig? Vad får genomslag? Vad gör skillnad på riktigt? Vad betyder begreppet ”av god kvalitet” för dig.

Dels handlar det ju om kvalitet rent fysiskt, att en möbel eller inredning håller över tid, och kanske snarare får vacker patina än blir trasig och trist. Men jag tycker även att det är viktigt med interiörer som är genomarbetade och har karaktär, där helheten och de bakomliggande idéerna har kvalitet och står sig länge. 

En spaning – vad tror du blir nästa hållbara inredningstrend?

Jag hoppas att vi kan röra oss ifrån trenderna litegrann, och istället tillåta oss en större estetisk mångfald. Det vore väl roligare? Utan tydliga trender skulle inte interiörer bli lika tydligt otrendiga efter en viss tid.

Tove Sjöberg. Foto: Emelie Asplund