personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt personporträtt
”Att jobba som stylist är ett serviceyrke där man ibland också måste kunna sätta sig själv åt sidan.”
I vår artikelserie ”Vad gör…” belyser vi olika yrkesroller inom design, arktitektur och inredning som inte sällan blandas ihop med varandra men där både spetskunskaper, utbildning och arbetsuppgifter ofta skiljer sig åt. IA har träffat Pamela Pomplitz, stylist, som arbetar brett med stylistuppdrag för interiörer och stilleben i allt från kataloger till reklamfilmer.
Hej Pamela! Du arbetar som stylist. Beskriv din titel – vad gör en stylist?
En stylist som är inriktad på kommersiella uppdrag arbetar ofta med reklam-, design- och kommunikationsbyråer och större marknadsavdelningar för att skapa tillfälliga interiörer eller stilleben. Det kan vara allt från kataloger, reklamfilmer, broschyrer till lanseringskampanjer.
Varför valde du att arbeta med detta?
Jag har alltid haft ett outtröttligt intresse och passion för inredningsdesign och det vackra visuella i allmänhet. Jag drivs av att hitta nya och intressanta uttryck för att göra fint. Efter en tid som inredningsassistent på två av Bonniers största inredningstidningar började jag som frilansade inredningsstylist med egna uppdrag. Till en början jobbade jag åt alla stora inredningstidningar, men allteftersom blev det mer och mer kommersiella uppdrag för reklam- och lanseringskampanjer.
Vad behöver man kunna som stylist; i vilka sammanhang efterfrågas din kompetens?
För det första bör man veta att en kommersiell stylist behöver kunna driva sin verksamhet via eget företag. Väldigt få stylister har en fast anställning. Så bortsett från de kreativa färdigheterna bör man också vara bra på att kunna marknadsföra sig själv för att kunna ro hem uppdrag.
Att jobba som stylist är ett serviceyrke där man ibland också måste kunna sätta sig själv åt sidan. Kunderna ska få det de behöver och efterfrågar på det bästa möjliga sättet och med det lilla extra. Jag jobbar mestadels med kommersiella interiörer och stilleben till reklam- och lanseringskampanjer. Oftast innehåller dessa uppdrag också en del speciallösningar som inte kan införskaffas och som jag då skapa och bygger själv helt custom made.
Nyligen fick jag designa och skapa ett pressevent. Vi hade en väldigt liten budget att förhålla oss till, men roligt nog väldigt fria händer där det krävdes en hel del custom made lösningar. Det var ett mycket roligt uppdrag!
Vad har du för bakgrund och utbildning?
Jag har gjort en så kallad dualutbildning hos en inredare i Tyskland som innehöll både de teoretiska och praktiska delarna genom inredning och handelsekonomi.
Hur kan ett uppdrag/en vanlig arbetsdag se ut i rollen som stylist?
För det mesta får jag en uppdragsbeskrivning / briefing som är grundläggande för min materialresearch och för själva set designen, alltså hur det ska visualiseras på plats framför kameran eller vad det nu kan vara. Därefter gör jag ett moodboard med alla förslagen, ibland lägger jag också till enkla skisser. Detta diskuteras med kunden tills det är dags att sätta igång med all införskaffning av material och bygge av eventuella custom made lösningar.
Om du ska beskriva vad just DU är bra på inom ramen för din yrkestitel; vad beskriver du då?
Jag är bra på att hjälpa uppdragen framåt genom att addera oväntade och spännande material som inte sällande används till att skapa unik rekvisita. Alltifrån att bygga skulpturer av glödlampor till att omvandla trä och sten till organiska installationer till exempel.
Vad är det roligaste med ditt yrke?
Det roligaste är ju att kunna få kasta in sig i nya, olika projekt och hjälpa till att skapa något kreativt och fint! Det mest utmanande skulle jag säga är tid och budget. Oftast får man väldigt lite tid på sig kombinerad med en väldigt stram budget.