Vårutställningarna i ultrarapid

Inget är som vanligt 2020. Kanske precis vad vi behövde. IA:s Marie Lindblad och Nora Velander har tagit sig an vårens (digitala) vårutställningar från Beckmans och Kostfack och ger här en snabb inblick i framstående arbeten.

Det finns en tydlig röd tråd i årets examensprojekt: viljan att ta ansvar och förändra. Att hitta nya vägar och infallsvinklar för att skapa en mer hållbar möbelproduktion samt ett mer hållbart samhälle och levande. I fokus står, kanske som väntat, återbruk och cirkularitet, men vi ser också en tydlig flirt med hantverk och äldre möbeltraditioner. Materialen är råa och okonstlade med fokus på trä; bark, kvistar och skavanker får gärna synas. Färgerna är få. Det taktila står i centrum, vilket tyvärr tappar lite av sin magi i den digitala presentationen. 

Konstfack

Alexandra Friberg – Braid
(Bachelor)

Möbelserie i läder och furu. Flättekniken står i centrum och svarar för funktion så väl som estetik. En hyllning till lokalt producerade material och deras naturliga egenskaper. 

Braid av Alexandra Friberg

Jenny Eriksson – Beta
(Bachelor)

En serie objekt tillverkade av trädstammar och metall som ifrågasätter produktionsideal och kommersiella värderingar. Objekten har tillverkats och bearbetats för hand och deras unika karaktär har fått bestämma över funktionen.

Alice Andersson – Baking the kitchen
(Master)

Ett undersökande projekt om bakning och matproduktion med avstamp i allmogetraditionens interiörer och folkhemsköket. Bakbordet i sig är inspirerat av deg. Kan möbler genom form och textur berätta om matens process och på så sätt göra oss mer medvetna om ursprung och produktion?

Baking in the Kitchen av Alice Andersson

Max Lundgren – Med platsen som samarbetspartner
(Bachelor)

”Med platsen som samarbetsparter” är ett rumsligt och konkret designförslag på hur Cementas betongsilos på Lövholmen i Stockholm kan omvandlas till en publik byggnad. Genom att ta tillvara på byggnadens förutsättningar och egenskaper redovisar Max genom kollage och rumsliga illustrationer för hur olika rum kan skapas.

Med platsen som samarbetspartner av Max Lundgren

Frida McDavitt Wallin – Sandhagen 2
(Master)

”Sandhagen 2” är ett arbete om återbruk, där arkitektoniska element som vid rivning i normala fall slängts istället ges nytt liv. Med utgångspunkt i demoleringen av charkuterifabriken Sandhagen 2 undersöker Frida möjligheten att ge arkitekturen en ny kontext och ett nytt liv när materialen inte längre fyller sin funktion som byggnad.

Sandhagen 2 av Frida McDavitt Wallin

Beckmans

Frida Fröderberg – Ingen titel
(Bachelor)

Som en väg till att förstå en annan formgivares design och ta till vara på något som redan finns, är hållbart, funktionellt och vackert  har Frida i sitt examensarbete dekonstruerat två orkesterstolar av Sven Markelius och med tillägg i samma anda omvandlat dem till en kökssoffa.

Examensprojekt av Frida Fröderberg. Foto: Albin Händig

Bella Tapper – I don’t chair
(Bachelor)

I sitt arbete ”I don´t chair” belyser och ifrågasätter Bella de långa och ofta oetiska produktionsled som blivet ett resultat av vårt konsumtionssamhälle, en produktionskedja som vi sällan får inblick i. Med sin installation vill Bella bjuda in till samtal om huruvida det skulle det vara lättare att handla etiskt om hela produktionskedja synliggjordes.

I don’t chair av Bella Tapper. Foto: Albin Händig

Mika Lindblad – Pinot
(Bachelor)

Projektet Pinot är en loungegrupp bestående av en soffa och fåtölj i trä, läder och linneväv där konstruktion, hållbarhet och ärlig design är i fokus. Konstruktionen redovisar samtliga material och tar tillvara på deras egenskaper för att skapa funktion och komfort.

Pinot av Mika Lindblad. Foto. Albin Händig

IA

22 Jun 2020

#återbruk #beckmans #examensprojekt #examensprojekt 2020 #möbelåterbruk #vårutställning 2020