Sverige levererar utåt

Ingrid Sommar skriver i senaste numret av Arkitektur om hur Stockholm Furniture and Light Fair år 2019 dominerades av manliga formgivare. När samma bransch två månader senare intar Milano är den manliga dominansen som bortblåst.

I senaste utgåvan av Arkitektur skriver Ingrid Sommar om den manliga dominansen på årets Stockholm Furniture and Light Fair. Hon beskriver hur det i många av de största producenternas montrar enkom syntes möbler designade av manliga formgivare, trots att Sverige har fler kvinnliga utbildade möbelformgivare än manliga. Statistiken talar samma språk; 76 procent av Sveriges yrkesverksamma möbelformgivare är män. Ingrids artikel är viktig och självrannsakande för ett land som stoltserar med att gå i bräschen när det kommer till jämställdhetsarbete och för en bransch som tar avstamp i ifrågasättande av rådande normer.

Så två månader senare är det dags för samma bransch att visa sin framsida i Milano. Sveriges satsning i Italiens designmecka går år 2019 under parollen ”Hemma Gone Wild”. Bakom satsningen står en rad svenska näringsidkare som t.ex. Svensk Form, Visit Sweden och även Sveriges ambassad i Rom. Samtliga av de initierande aktörerna har som primära uppdrag att främja svenskt näringsliv inom och utanför Sveriges gränser, alla i sina respektive områden. Just därför är det extra intressant att Sveriges presentation i Milano, en högkoncentrerad version av det bästa från svensk designindustri, lyfter fram fler kvinnor än män.

Hemma Gone Wild har sitt instagramkonto som officiell utställningskatalog och källa till information för den intresserade. Där publiceras både ögonblicksbilder och videoklipp i stories-funktionen och traditionella inlägg i flödet. Den kvinnliga dominansen är på detta intagramkonto tydlig. Och när det inte är en kvinna som presenteras med porträtt och namn i flödet är det en ung, oetablerad designer eller en man vid sidan av en kvinna. Bara ett par män framträder här i samma format som sina kvinnliga kolleger.

Ett urklipp från instagramkontot tillhörande Hemma Gone Wild


Några av de kvinnor som synliggjorts på @hemmagonewild är de som utgör Joyn Studio. Det är inredningsarkitekterna på Joyn som designat hela utställningen Hemma Gone Wild, en vidareutveckling av utställningen Hemma – Stories of Home från året innan. Projektledare för hela Hemma Gone Wild är ännu en kvinna och av de etablerade design- och möbelföretag som utgör stor del av utställningen är det många som förestås av kvinnor.

Vad har hänt under de två månader som gått mellan möbelmässan i Stockholm och utställningen i Milano? De båda konventen syftar till att främja svensk design- och möbelindustri. Är taktiken att framställa Sverige som ett mer jämställt land än vad det egentligen är eller är satsningen i Milano en genuin toppning av laget? Oavsett anledning så är Hemma Gone Wild en frisk vind i en bransch som domineras av män men som är beroende av mångfald.

Amanda Ostwald

9 apr 2019