Åsa Van Drumpt, VD Lammhults
”Lokala event och pop-ups blir allt viktigare för oss”
IA pratar med VD:n för Lammhults Möbel, Åsa Van Drumpt, om årets mässa, återbruk och varför lokala event blivit allt viktigare för att nå kunder och skapa kontakter.
Hej Åsa van Drumpt, VD för Lammhults Möbel! Ska ni medverka på årets mässa?
Ja absolut, för oss är möbelmässan en väldigt viktig plattform för att nå ut till branschen både i Sverige men vi ser också fram emot att träffa internationell press och kunder. Vi jobbar en hel del digitalt men det är helt nödvändigt att även få visa upp våra möbler i verkligheten, en plats där våra säljare kan möta kunden.
Hur tänker ni kring medverkan, har något ändrats under och efter pandemin?
Lammhults började tänka hållbart gällande våra mässor redan innan pandemin men nu känns det mer aktuellt än någonsin. För oss är storleken på ytan inte lika viktig som förr utan nu utvärderas noga vad som behövs för att kunna visa upp det som behövs visas upp. Därmed har vi kunnat minska vår monteryta utan att göra en sämre uppträdande. Vi försöker jobba med återbruk; tar tidigare material som vi återanvänder från andra mässor exempelvis. Målar om och förändrar för att göra det spännande och nytt – allt för att skapa en hållbar monter på flera sätt. Med andra ord: inte bygga för stora installationer som inte går att återanvända. Det känns inte aktuellt eller ansvarsfullt.
Hur tänker ni som producenter på mässan och andra kanaler att synas genom, något nytt eller annat som dykt upp under senaste åren? Framtidsspaning?
Vi känner att mindre lokala event och pop-ups blir viktigare och viktigare för oss, som komplement till Stockholm Furniture Fair, där lokala representanter får möta sina lokala kunder – det är ett otroligt viktigt komplement till allt övrigt digitalt som bara blir viktigare och mer aktuellt.