Hon uttrycker kärnan i yrket genom konsten

Cecilia Tjärnberg vill förmedla hur hon som inredningsarkitekt tar in allt hon ser, dygnets alla vakna timmar. Det gör hon genom sitt alter ego i konstverket Susan arbetar, målat på skyltfönstret hos Indicum inredningsarkitekter.

En kvinna klättrar på en stege, de andra staplar stolar, målar och drar i gardiner. Bilderna är målade av inredningsarkitekten och konstnären Cecilia Tjärnbergs som i utställningen Susan arbetar uttrycker kärnan i sitt yrke, att arbeta med färg, möbler och textil, men också med rytm, känsla och riktning. Hon gör det genom sitt alter ego Susan och uttrycker i utställningstexten hur ”Susan rör sig genom rum som ännu inte finns, väger val mot varandra, föreställer sig liv som ska levas”. I verket har Cecilia Tjärnberg velat förmedla hur hon som inredningsarkitekt arbetar alla dygnets vakna timmar.

– Jag tar in allt jag ser, i min omgivning, på film och i tidningar. Så är det troligen för många med kreativa yrken, vi gör så mycket, och fattar så många små beslut som vi inte formulerar för kunden och som vi inte kan ta betalt för. Det ville jag skildra, säger hon.

Hon uttrycker det i utställningstexten till verket Susan arbetar: ”Det är ett arbete som kräver kunskap. Och hängivenhet. Och passion. Och kanske också en smula galenskap. Vi väljer. Vi väger. Vi föreställer oss det som ännu inte finns. Det är ett ansvar som inte slutar klockan fem. Susan arbetar alla timmar”.

Cecilia Tjärnbergs alter ego Susan klättrar på stolar och ser liv i färgen hon målar på väggarna. Foto: Agnes Elvin

Cecilia Tjärnberg började teckna Susan redan under den förberedande konstutbildningen hon gick för att söka in till Konstfack. Hon fortsatte teckna mycket under utbildningen till inredningsarkitekt för att minnas och notera vad hon kände. Hon började undersöka digitala metoder för att fånga föremål i tre dimensioner snabbare, genom fotoscanning direkt på plats eller 3d-scanning av föremål i verkstaden. I sitt examensarbete 2019 undersökte hon hur formen förändras när den rör sig mellan det fysiska och det digitala rummet.

– Susan har funnits i min skissbok länge, som en bilddagbok. Hon blev mitt alter ego och ett sätt för mig att hantera och visualisera känslor, men något jag inte pratade så mycket om, säger Cecilia Tjärnberg.

I början var Susan rätt benig och stressad, efter hand har hon utvecklats till att bli mer svulstig, mer harmonisk och fångas i bilderna allt oftare i ett rumsligt sammanhang.

– Jag vet hur Susan rör sig. Hon är en inkännande person som klättrar på stolarna, kastar in så mycket textil hon bara kan och som ser ett liv i färgen hon målar på väggarna. Det är ganska typiskt för hur en inredningsarkitekt jobbar, säger Cecilia Tjärnberg.

Skulpturen Mandarin av Cecilia Tjärnberg, för Sisab Upp och Stockholms Konstråd, står i förskolor i Spånga, Hägersten och Vällingby. Foto: Giulia Cairone

I dag är Cecilia Tjärnberg verksam som fristående konstnär på deltid. Hon har bland annat skapat skulpturen Mandarin som står på fyra förskolor i Stockholmsområdet sedan 2023, ett uppdrag hon fick genom Stockholm konst och SISAB genom enprocents-regeln för konst. Sedan 2021 producerar hon en statyett för Västernorrland Film och i somras skapade hon konstverket ”Susan badar” på Fjärdhundrabadet i Enköping, ett av tre verk i årets upplaga av initiativet Konst tar plats. Konstverket har köpts in av Enköpings kommun och blir från sommaren 2025 en permanent installation vid utebadet.

Större delen av sin tid är hon verksam som inredningsarkitekt på Indicum, ett företag med kontor i Stockholm och Uppsala. Där deltar hon i kontorets uppdrag och leder också företagets konstsatsning, Indicum Konst. Företaget verkar inom flera delar av konstområdet, både genom att arrangera utställningar för oetablerade formgivare och konstnärer, och genom att kurera och förmedla konstverk för kund till inredningsprojekt. På senare tid har också det interna arbetet med konstnärlig gestaltning utvecklats, som ett svar på kunders önskemål om att integrera konst i projekten.

– Platsspecifik konst kan ge identitet, känsla och värde till en plats på ett sätt som ingen soffa i världen kan ersätta. För egen del känns det såklart extra glädjande att konsten får ta större plats i uppdragen, eftersom jag identifierar mig både som konstnär och inredningsarkitekt.

Nina Gunne

4 maj 2025