sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel sponsrad artikel
Där frön växer och det vilda frodas
Under fem dagar i början av mörka, kalla februari får du chansen att uppleva det mest lekfulla, idérika och oväntade inom gränslandet för konst och design just nu. 37 oetablerade designer och 30 designskolor, som alla har valts ut av en namnkunnig jury, intar då Greenhouse på Stockholm Furniture & Light Fair. Greenhouse, som initierades 2003 och som alstrat namn som Front, GamFratesi och Form Us With Love – har de senaste åren fått en allt mer internationell profil. Förutom deltagande från de nordiska länderna och USA, Japan, England och Kina, som blivit en vana, har juryn i år tagit emot bidrag från Sydkorea, Bolivia och Mongoliet.
Det vilda och växande som frodas i Greenhouse kommer även synas i den specialdesignade inramningen av området, signerad den experimentella designduon Wang & Söderström. Den Köpenhamnsbaserade design- och konstnärsduon har bland annat samarbetat med Nike, Nobelstiftelsen, Röhsska museet och K-Special.
”Vår ambition är att skapa en miljö som fusionerar det futuristiska och det samtida, det digitala och det fysiska”, säger Anny Wang och Tim Söderström.
Verk i Greenhouse; Stool av Kajsa Melchoir och Lewis Power Product
”Vi är lite svåra att ringa in”, medger Anny Wang. ”Vi är utbildade arkitekter, men jobbar lika mycket i den digitala världen. Traditionellt har ju dessa setts som varandras motsatser, den ena verklig, den andra på låtsas. Men vi är ointresserade av den indelningen. Vi förhåller oss lika pragmatiskt till båda.”
Anny Wang och Tim Söderström
På mässan kommer denna korsbefruktning till uttryck i en 120 meter lång och 3,5 meter hög inhägnad, en kombination av digitala skärmar och storformatsbilder. ”Vi kommer att lägga vantarna på varenda storformatsskärm vi kan hitta på mässan”, säger Tim Söderström. ”Idén är att projicera digitala renderingar av naturliga element, rörliga sekvenser som understryker det vilda och växande. Det ska kännas overkligt, men ändå på riktigt. Lite odefinierat. Precis som designerna som ställer ut i Greenhouse.”
Verk i Greenhouse från övre vänster hörn; trästruktur av David Derksen och Ronald Smits, Shepherd’s Pi av Aminath Savsan Ahmed, Final Rattan Splice Stool av Harry Parr och Fugue Table av Justin Bailey.