Paradigmskifte i möbelindustrin

Vårens examensutställningar som brukar locka massor av besökare är inställda i år. Digitaliserade. Utspridda. Runt stan har studenter tagit saken i egna händer och skapat egna utställningar. En av dem av Daniel Svahn som i en lokal vid Mariatorget visat sin återbrukade möbelkollektion A New Paradigm.

Man kan komma långt på skräp, menar Daniel Svahn vars examensarbete i Rumslig gestaltning (MA) vid Konstfack fokuserar på just återbruk. Nu vill han gärna se andra härma, kopiera och fortsätta på hans linje att återbruka kontorsinredning och möbler som annars skulle hamnat på tippen.

– Alla inser problematiken i att vi slänger för mycket grejer, men det finns än så länge få system som gör det enkelt att återbruka möbler. Jag hoppas kunna inspirera hyresgäster, möbelproducenter och inredningsarkitekter med fler att se hur långt man kan komma med skräp, säger han.

Ny riktning för möbelbranschen

Med möbelkollektionen A New Paradigm vill Daniel, som namnet på utställningen antyder, visa på en riktning han menar vi alla behöver ta. Inspirerad av FN:s globala mål, projekt som Selma Lagerlöfs Center av White och rörelser som 100Gruppen började Daniel nysta i återbruksvärlden som vinner allt mer mark. Så kom han i kontakt med rekonditioneringsföretag som RP och Rekomo som hjälpt till och bistått med material såväl som insikter längs vägen.

– Den stora utmaningen för mig har varit att behöva jobba med det jag hade framför mig, snarare än att rita exakt vad jag vill. Det är nog så vi alla måste vänja oss att jobba framöver dock, om vi ska lyckas med en cirkulär möbelindustri. Då sätter man designens roll på sin spets, säger Daniel.

Nytt av gammalt

A New Paradigm är en kollektion möbler skapade av kasserade planmöbler, som bordsskivor och förvaringar. Daniel valde att ta vara på laminerade skivor som sorterats bort, samlats på hög och som RP och Rekomo har svårt att få in i nya cykler då de ofta är kantstötta eller repade vilket resulterar i en för hög reparationskostnad. Daniel fick otaliga mängder runda skivor, en del kvadratiska och en stor mängd akustikskärmar att skapa nytt med.

– Jag ville inte konkurrera med de system som redan fungerar. Därför valde jag att ta hand om deras skräp för att se om vi tillsammans kund komma närmare de 100 procent återvinning och återbruk som är målet, berättar han.

För att hålla tiden och den förmodade kostnaden nere valde Daniel att göra så få ingrepp som möjligt i materialet. Utmaningen blev därför en övning i att förhålla sig till grundformerna och finna en dynamik och harmoni som kan binda ihop olika delar och samtidigt skapa nya uttryck. I kombination med Daniels formspråk och en kontemporär färgskala är resultatet minst sagt imponerande.

Kollektionen består av sittmöbler, bord, förvaringar och en mötes/arbetsplats i form av en pelare. Foto: Sanna Lindberg

Lika bra som nytt

Genom sitt arbete har Daniel uppmärksammat en trend att återbruk gärna ska vara visuellt i inredningsprojekt. Han hänvisar till Selma i Göteborg där inredningsarkitekterna gjort en grej av udda möbler och ett hopplockat utseende. Själv är han skeptisk till om det är vägen framåt för möbelindustrin och återbruk generellt.

– Mitt argument för att hellacka möblerna, trots den (minimala) miljökonsekvensen av den vattenbaserade färgen, var att bygga bort Frankensteinkänslan av olika ytskikt, material och färger för att skapa en helhet som ser ny ut. Mitt mål är att man inte skulle fundera två gånger om man såg dessa möbler i en monter på möbelmässan, säger Daniel.

Frida Prime

8 Jun 2020

#100gruppen #a new paradigm #återbruk #daniel svahn #konstfack #kontorinredning #möbelåterbruk #rekomo #rp möbler #vårutställning 2020