Lysande 80-tal
Möbeldesignmuseum i Frihamnen i Stockholm är värt ett besök vilken onsdag som helst under året, och den pågående utställningen om åttiotalets färgsprakande och revolutionerande design gör ett besök än mer relevant.
Möbeldesignmuseum i Frihamnen i Stockholm är värt ett besök vilken onsdag som helst under året, och den pågående utställningen om åttiotalets färgsprakande och revolutionerande design gör ett besök än mer relevant.
Sedan februari i år har Möbeldesignmuseum i Frihamnen i Stockholm haft en specialutställning med fokus på den stilbildande epoken 1980-tal. Museet berättar hur 1980-talet innebar ett paradigmskifte i designvärlden. Denna tid var genombrottet för post-modernismen och den italienska designgruppen Memphis Milano påverkade speciellt inställningen till objektets form i grunden och förlöste en internationell kreativ våg. Motsättningar uppstod och ingen lämnades oberörd av den nya stilen.
Med utställningen 1980-tal vill Möbeldesignmuseum belysa postmodernismens genombrott och dess påverkan på möbelformgivning, internationellt likväl som nordiskt. Vilka avtryck satte Memphisgruppen i den nordiska möbelkulturen och vad är orsaken till att deras materialval och formuttryck inspirerar dagens unga formgivare? För att frottera i dessa frågor samlade museet en kväll i mars sex kända aktörer från designsverige, alla med olika anknytning till post-modernismen.
En av museets två initiativtagare och grundare, Kersti Sandin Bülow, öppnar seminariekvällen med en hyllning till eran fyrtio år tidigare.
– Inställningen till objektets form påverkades mycket. Det var en väldig kreativitet som förlöstes under 80-talet och som vi känner vågskvalpet av ännu i vår tid. Den postmodernistiska designrörelsen speglade vad som hände i samhället under den tiden. Stora politiska och sociala skiften ägde rum under 80-talet. Dessa skiften hade påbörjats under 60- och 70-talet men nått en kulmen just under 80-talet. Man brukar prata om det gröna 60-talet, det röda 70-talet och det blå 80-talet. Det skedde en politisk och samhällelig förskjutning från det kollektiva folkhemmet till individen och individualismen under den här tiden. Ekonomin var med och styrde denna förändring då det under 80-talet skapades en snabbväxande spekulationsekonomi. Bankerna lånade lättare än tidigare ut pengar till företag och allmänheten. Detta förändrade i sin tur företagarklimatet och konsumtionsläget. Yuppiekulturen föddes och anammade den nya tiden.
– När man tittar på 80-talets uttryck ser man att allt är väldigt stort och lysande, frisyrerna var omfångsrika, kläderna hade stora axelvaddar och materialen var blanka, lyxiga och neonfärgade. Alla ville synas och ta plats, pengarna och champagnen flödade och man skulle satsa på sig själv. Individualismen blommade och med den en marknad för möbler som sanna solitärer, fria från stränga krav på funktion och hållbarhet, avslutar Kersti.
Inredningsarkitekten och journalisten Hedvig Hedqvist fortsatte kvällen genom att berätta om sin bevakning av design på åttiotalet och om hur hon var den första i Sverige att rapportera om Memphisgruppen från Milanomässan. Konstfacksprofessorn Sara Kristoffersson, som har skrivit en avhandling om just Memphisgruppens inflytande på designvärlden, var på plats och presenterade sina efterforskningar på ämnet. Även Jonas Bohlin, Olle Andersson, Annika Reutersvärd och Fredrik Färg talade under kvällen och gav sitt perspektiv på 1980-talet.
Utställningen om denna älskade och hatade epok pågår fram till 1:a september på Möbeldesignmuseum. Läs mer på www.mobeldesignmuseum.se.
Sedan början av februari är jag ny redaktör för IA, Inredningsarkitektur.se. Ni som hängt med på sajten ett tag vet att det är en nätpublikation som sedan 2018 lyfter aktuella frågor för inredningsarkitekter, yrkesutövare inom närliggande yrken och en intresserad allmänhet. Som ny redaktör kommer jag att bevaka händelser, utbildning, forskning och utveckling inom inredningsarkitektur, med ett särskilt fokus på hållbarhetsutmaningar.