En brief – flera uttryck

Till dig som undrar hur arbetet bakom den senaste textilprodukten på marknaden ser ut kan vi nu erbjuda en unik inblick. Det anrika textilföretaget Ludvig Svensson samlade fyra medarbetare som diskuterade hur de samarbetar när en produkt blir till.

Kollektionen Co-Lab

Under 2018 lanserade Svenssons textilkollektionen Co-Lab. Produkten är resultatet av ett unikt samarbete där flera formgivare fått samma brief för att designa mönster för en gemensam kollektion. Formgivarnas mönster skulle baseras på randen som uttryck, och resultatet blev tio expressiva tyg som varierar från abstrakta vågor till mer klassiskt grafisk design. Förutom att tygerna i sig är fina är processen en vacker påminnelse om att allt som vi människor skapar är unikt. Trots samma brief och uppdragsbeskrivning designades många unika mönster.

Hur kommer Co-Lab och andra mönster till? För att få reda på mer om detta samlade vi fyra medarbetare från Ludvig Svensson för att prata om hur samarbetet bakom kulisserna ser ut.

Namn: Per Holgerson
Utbildning: Forskarutbildning inom materialvetenskap. Kemisk fysik, Chalmers.
Bakgrund: Jobbat på Svensson sedan 2004.
Favorittextil: Klimatväven Harmony. Eftersom dess funktion var helt ny på marknaden när den lanserades och att den snabbt blev ett begrepp med många nöjda kunder.

Namn: Eva Larsson
Utbildning: Textilinstitutet i Borås.
Bakgrund: Kom till Svensson för 14 år sedan, jobbade dessförinnan på Marks Pelle Vävare.
Favorittextil: Rami, för den vackra strukturen, färgskalan och enkla, självklara skandinaviska stilen.

Namn: Sara Sjögren
Utbildning: Chemical Engineering, Chalmers University of Technology. Examen 2005.
Bakgrund: Becker Industrial Coating i tre år innan jag kom till Svensson 2008. Har alltid jobbat med produkt- och applikationsutveckling. Utvecklingschef sedan ett år tillbaka.
Favorittextil: Med Harmony har vi tagit konceptet »diffust ljus« till en ny nivå. Det är en produkt som erbjuder bra ljusspridning i kombination med utmärkta skuggegenskaper.

Namn: Johanna de Ru
Utbildning: Det var på Nyckelviksskolan i Stockholm som jag upptäckte det textila hantverket. Därefter följde
Textilhögskolan i Borås och en masterutbildning.
Bakgrund: Har jobbat på Svensson sedan 2016. Tidigare gjorde jag min praktik här på designavdelningen.
Favorittextil: Rami för att det är ett enkelt men ändå vackert och karaktärsstarkt möbeltyg. Sedan gillar jag även Pond, en fin och originell gardin.

Vad är det i dina ögon som gör Svensson unikt?

Per Holgerson: Vi har allt under samma tak i Sverige, från forskning och design till produktion…

Johanna de Ru: …vilket är en enorm fördel, som designer eller produktutvecklare kan man hela tiden testa idéer och utveckla nya produkter. Plus att jag tycker det är jätteviktigt med lokal produktion, att vi värnar om den svenska textiltraditionen och hantverkskunnandet. Det finns kunskap innanför våra väggar som är svår att hitta någon annanstans. Svensson både bevarar och utvecklar.

Sara Sjögren: Att vara ett familjeföretag med gamla rötter gör att vi hela tiden kan arbeta långsiktigt. Vi är en pålitlig partner som tar ansvar för våra produkter. Vi har trots allt funnits på marknaden i 130 år.

Ni gör nästan all design själva och plockar inte in kända »stjärndesigners«. Berätta!

Eva Larsson: Att jobba med textildesign är väldigt komplext, det handlar så mycket om val av material och vilken känsla och uttryck man är ute efter, och tekniken man ska välja. Det handlar alltså inte bara om att göra en design, utan ha en kunskap om hela den textila processen. Då är det en enorm fördel att ha kompetensen inhouse.

Gentemot konkurrenterna har ni ett jätteförsprång med eget labb och forskningsavdelning. Hur märks det?

Per: En sak jag direkt tänker på är att utvecklingen går så mycket snabbare. Vi har alla experter i huset. Det gör också att vi enkelt kan skydda våra produkter med patent.

Johanna: En annan fördel är att man som designer har möjlighet att arbeta tvärvetenskapligt med andra på företaget. Det finns till exempel kemiingenjörer, textilingenjörer eller maskintekniker att samarbeta med, och ett labb där vi direkt kan testa nötningsvärden eller färga in garner under processen.

Eva: Vi har tekniska kunskaper som går på djupet. Det räcker med att titta på våra textilier så känner man och förstår den hantverksmässiga omvårdnaden. Lystern i färgerna. Det är vi rätt ensamma om.

Johanna: Plus att det är väldigt utvecklande med all expertis. Forsknings- och designavdelningen kan utbyta kunskaper i specifika projekt, något som driver oss att alltid se framåt. Hur kan vi gemensamt hitta lösningar för återvinning av fibrer och hur kan vi använda oss av nya material eller tekniker?

Sara Sjögren och Johanna de Ru

Ni har börjat arbeta mer kreativt över yrkesgränserna, som ett team?

Eva: Ja! Vi har ett antal projekt på gång nu där design och Research & Development jobbar tillsammans. Det är väldigt spännande och ger en ny dimension åt jobbet.

Utvecklingen är rasande snabb – vilka är de hetaste textiltrenderna just nu?

Per: Helt klart kombinationen av design och funktion i inomhusmiljön.

Johanna: Det känns som att det händer väldigt mycket i sport- och modevärlden, både på fibernivå men även rent tekniskt för trikå och vävning. Där kan man hitta mycket inspiration, både när det gäller uttryck, teknik och funktioner.

Eva: Ett problem som jag tycker är viktigt att ta upp är att under lång tid har textilierna i våra miljöer minskat. Vi sitter på formpressade stolar och persienner ersätter gardiner. För mig bidrar det till ett hårdare klimat, både fysiskt och psykiskt, vilket på sikt är förödande. Det finns så många hälsofördelar med textilier; de påverkar allt från vår koncentrationsförmåga till energinivån i ett rum.

På ett personligt plan, var hittar ni inspiration till ert arbete?

Sara: Den största inspirationen får jag när jag besöker odlare och pratar med dem om deras behov och utmaningar, då kan man lära sig mycket.

Johanna: Ofta är det mode men det kan också vara arkitektur, konst eller musik. Men för det mesta kommer bra idéer ur ett långvarigt tragglande och misslyckanden, det gäller att vara ihärdig och att tycka det man gör är roligt.

Eva: Det gäller att hela tiden se möjligheter i färg- och materialmöten och hitta nya kombinationer. Eftersom jag jobbar med möbeltyger tittar jag mycket på mode, där finns ett tydligt släktskap; man klär en form, ser detaljer, sömmar och skärningar. En designer som jag har fastnat för är dansken Henrik Vibskov, han är alltid intressant, och han har modet att leta efter uttryck utanför normen.

Hur märker ni att kundernas krav förändras?

Per: Vi besöker ofta kunder för att få deras input, då ser vi också att kraven på produkterna hela tiden ökar och att allt behöver gå lite fortare än tidigare. Det är nog den största skillnaden.

Vad betyder det att verka från en liten ort?

Johanna: Som exilstockholmare så märker jag att det är en annan stämning här. Naturen är fin och jag rider och går mycket i skogen, något som gör mig glad och lugn. I Stockholm åkte jag mest tunnelbana.

Per: Det finns ju för- och nackdelar med allt, men det blir en speciell familjekänsla när alla känner alla.

Relaterat

Inte vilket kontor som helst

Effektfull elegans på Riddarholmen Important Looking Pirates är Skandinaviens största animationsstudio för visuella effekter och digital animation. De jobbar med TV- och filmproduktioner såsom Westworld, Black Sails och Everest för kunder som Sony Pictures, HBO och...

Sommar året om hos Boulebar Liljeholmen

En inredningspärla i sommaren Familjen Boulebar växer och har nu slagit upp dörrarna till sin nya medlem i Liljeholmen i Stockholm. Denna lummiga inomhuspark i två våningar inrymmer tre barer, 14 boulebanor och en restaurang som serverar sydfransk mat. Inredningen är...

Storslagen minimalism på Södermalm

Minimalism i Mono Mono är ett boendekoncept beläget i den södra delen av Stockholms centrum, stadsdelen Södermalm. Mono sticker ut, både där det står på Södermalm men även sett till hela Sverige. Boendekonceptet har en unik design och atmosfär, och även en unik...