Brad Ascalon

Namn: Brad Ascalon
Yrke: Ett antal olika roller på ett antal olika företag. I min bredaste roll designar jag möbler och produkter utifrån möjligheterna som de kan ge kunderna på marknaden.
Favoritplats: Jag och min fru har en sommarstuga på den östra delen av Long Island i delstaten New York. Vi håller till i en region som kallas North Fork där man hittar bondgårdar och vingårdar och platsen har en hisnande utsikt över havet. Vi spenderar de flesta av våra helger här och dricker vin, arbetar i trädgården, lagar mat, läser och spelar gitarr. Med vår intensiva vardag i Manhattan så finns det inget bättre än att hoppa in i bilen på fredag eftermiddag och köra de två timmarna till stugan. Det är vår favoritdestination och vi njuter av allt det har att erbjuda. Utöver det är Köpenhamn och Island magiska ställen som jag kommer att återvända till många gånger.
Instrument: Jag spelar gitarr och piano sedan barnsben. De fungerar som min meditation.  

Hur skulle du beskriva din relation till design?

– Jag är en tredje generationens kreatör som har vuxit upp med största respekt för material, hantverk och kvalitet. Att växa upp i denna miljö lärde mig att ingenting är värt att göra utan yttersta noggrannhet. De två tidigare generationerna före mig var konstnärer, vilket skiljer sig mycket från att vara designer. Min produktion är verkligen mer rationell än mina förfäders. Och det måste vara så. Om tillverkarna i slutändan kommer att producera hundratals eller tusentals bitar över en tidsperiod är mitt ansvar mycket större för klienten, slutanvändaren, miljön osv. Denna distinktion från min far och farfar blir en drivande faktor i besluten som jag fattar, allt härstammar från min uppväxt. Ansvaret är mitt att säkerställa att min design kommer att klara tidens prövningar, både estetiskt och kvalitetsmässigt. Detta förhållande till design är mycket personligt, samtidigt som det är ekologiskt och globalt.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?

– Det finns ingen typisk dag i min studio. Vi designar för väldigt olika företag, allt från kontorsmöbler till utemöbler, glas, belysning och dekorativa tillbehör. Vi arbetar också över hela världen, så varje projekt har en egen väg och mål. Vad som dock är återkommande är att vi försöker ha ett mycket objektivt synsätt på varje projekt vi får. Mitt designarbete handlar inte om mig, utan är en reaktion på eller en tolkning av mina kunders behov.

Kollektionen Hepburn formgiven år 2018 av Ascalon för Nude Glass. Kollektionen har redan hunnit vinna sex stycken desigutmärkelser däribland ”Elle Deco International Design Award 2019” och ”IF Design Award 2019”

Hur skulle du beskriva ditt yrkesval och din väg dit? Vilka val har du gjort under vägen och hur ser du på dessa val idag?

– Min resa var lång. Jag arbetade först med reklam för underhållningsbranschen tills jag övergick till musikbranschen och jobbade för några större skivbolag i New York. Musik var och är min första passion. Men att arbeta inom musikindustrin var en helt annan upplevelse. Det var hemskt på alla sätt och jag gick ur branschen strax efter 9/11. Jag bestämde mig för att jag inte ville spendera mitt liv i en bransch som krossar själar. Det passade mig inte att arbeta för människor som inte bryr sig om konsten eller konstnärerna som de får betalt att marknadsföra. Jag bestämde mig för att leta efter något nytt och upptäckte min fascination för industridesign. Det fick mig att sätta mig i skolbänken igen och skaffa mig en magisterexamen i industriell design. Omedelbart efter examen, i januari 2006, startade jag min studio med fokus på möbler. I uppstarten såg jag aldrig tillbaka. Jag visste att de vägar jag valt och beslut jag tagit, de rätta men också de felaktiga, ledde till denna meningsfulla vardag.

Stolen Soft Top formgiven av Ascalon för Skandiform

Har du några drömuppdrag som du inte gjort än, eller har gjort? Eller både och?

– Jag har många drömuppdrag. Det första som poppar upp är att designa en bro som spänner över en stor flod nånstans i världen. Det skulle vara det ultimata drömuppdraget! Men för att skala ner det lite så skulle det vara roligt att designa nåt enklare och mer användbart som exempelvis kastruller och stekpannor, takfläktar eller papperskorgar. Men hittills har jag inte fått några sådana uppdrag fastän parametrarna inte skiljer sig så mycket från en möbeldesign – dvs högfunktionella, estetiskt spännande, kostnadseffektiva och säljbara. Här i USA blir produktdesigners lätt indelade i fack när det kommer till att designa inom speciella produktkategorier. De flesta ser mig endast som en möbeldesigner, så de blir förvånade när de får höra att jag även har designat förpackningar till kosmetika, glas, logos med mera. Industridesigners är tränade för att lösa problem genom funktion och estetik. Produkten i sig kan vara i princip vad som helst. Så min lista på drömprojekt är lång.

Vad gäller drömprojekt som jag redan fått möjligheten att arbeta med så sticker ett projekt ut. Det var när jag fick möjligheten att arbeta med ett danskt varumärke som jag länge beundrat; Carl Hansen & Son. År 2014 fick jag en förfrågan att designa deras allra första kollektion med offentliga möbler. Vi lanserade Preludio, en kollektion med sittmöbler och bord till Stockholm Furniture Fair 2018. Det är en ära att vara den enda amerikanska designstudion som detta 100 år gamla, historiska varumärke anlitat.

Har du någon förebild?

– Min kreativa förebild, och den som har haft störst inflytande på min design har alltid varit den amerikanska kompositören Philip Glass. Glass är känd för sin minimalistiska inställning till komposition. Hans musik förmedlar en känsla som nås genom skönhet, enkelhet och stramhet. I två decennier har Glass enkla och blygsamma känsla för logik appellerat till mig både som designer och musiker. Hans arbete har hjälpt mig att hitta mitt design-ID genom att minimera mina idéer till deras renaste form utan onödiga tillägg.

Den ljudabsorberande skrivtavlan Contour formgiven av Ascalon för Glimakra of Sweden

Läs mer om Brad och hans arbete här

Relaterat

Marie Dreiman om Pallasmaa och Det osynliga

Marie Dreiman om Pallasmaa och Det osynliga

Det osynliga ◊ En krönika av Marie DreimanJord, vatten, luft och eld - de fyra elementen. Är det begrepp som vi kan relatera till inom arkitektur? Äger de giltighet i vår tid? Under rubriken Den tredje huden – inredningsarkitektur som ämne, arrangerade i våras...

15 minuter inredningsarkitektur på 2 dagar lång arkitekturgala

15 minuter inredningsarkitektur på 2 dagar lång arkitekturgala

Inredningsarkitekter trendspanar på arkitekturdagarna i Malmö ◊ 2019-09-04Sveriges Arkitekter på Form och Design Center i Malmö arrangerar den två dagar långa galan Arkitekturdagarna. På det programmet återfinns endast en punkt som rör inredningsarkitektur - Åsa...

Rostiga svenska färger trendar

Rostiga svenska färger trendar

Höst 2019 ◊ Trendspaning — 2019-10-11 Med hösten 2019 kom också en tydlig trend. De, på filmduken oskiljaktiga komplementfärgerna blått och orange har i en höstlövstweakad, rostig version tagit över de sista månaderna av 2019. Muutos aktuella kommunikation av sin...