Greenhouse – där frön växer och det vilda frodas 

Under fem dagar i början av mörka, kalla februari får du chansen att uppleva det mest lekfulla, idérika och oväntade inom gränslandet för konst och design just nu. 37 oetablerade designer och 30 designskolor, som alla har valts ut av en namnkunnig jury, intar då Greenhouse på Stockholm Furniture & Light Fair. Greenhouse, som initierades 2003 och som alstrat namn som Front, GamFratesi och Form Us With Love – har de senaste åren fått en allt mer internationell profil. Förutom deltagande från de nordiska länderna och USA, Japan, England och Kina, som blivit en vana, har juryn i år tagit emot bidrag från Sydkorea, Bolivia och Mongoliet.

Verk i Greenhouse; Stool av Kajsa Melchoir och Lewis Power Product

Det vilda och växande som frodas i Greenhouse kommer även synas i den specialdesignade inramningen av området, signerad den experimentella designduon Wang & Söderström. Den Köpenhamnsbaserade design- och konstnärsduon har bland annat samarbetat med Nike, Nobelstiftelsen, Röhsska museet och K-Special.
”Vår ambition är att skapa en miljö som fusionerar det futuristiska och det samtida, det digitala och det fysiska”, säger Anny Wang och Tim Söderström.

Verk i Greenhouse från övre vänster hörn; trästruktur av David Derksen och Ronald Smits, Shepherd’s Pi av Aminath Savsan Ahmed, Final Rattan Splice Stool av Harry Parr och Fugue Table av Justin Bailey.

”Vi är lite svåra att ringa in”, medger Anny Wang. ”Vi är utbildade arkitekter, men jobbar lika mycket i den digitala världen. Traditionellt har ju dessa setts som varandras motsatser, den ena verklig, den andra på låtsas. Men vi är ointresserade av den indelningen. Vi förhåller oss lika pragmatiskt till båda.”

Anny Wang och Tim Söderström 

På mässan kommer denna korsbefruktning till uttryck i en 120 meter lång och 3,5 meter hög inhägnad, en kombination av digitala skärmar och storformatsbilder. ”Vi kommer att lägga vantarna på varenda storformatsskärm vi kan hitta på mässan”, säger Tim Söderström. ”Idén är att projicera digitala renderingar av naturliga element, rörliga sekvenser som understryker det vilda och växande. Det ska kännas overkligt, men ändå på riktigt. Lite odefinierat. Precis som designerna som ställer ut i Greenhouse.”

Skissbild inför Greenhouse 2020 av Anny Wang och Tim Söderström 

Läs mer om Greenhouse, eller om Stockholm Furniture & Light Fair här.

Relaterat

Från tågsäte till sneakers – tygernas förlängda liv

Från tågsäte till sneakers – tygernas förlängda livEfter ett liv på pendeltåg, spårvagnar och på bussar kan vem som helst behöva lite lugn och ro. Men för Svenssons textilier är slutet på livet i kollektivtrafiken början på ett andra liv. Som sneakers. Efter ett av de...

Inte vilket kontor som helst

Effektfull elegans på Riddarholmen Important Looking Pirates är Skandinaviens största animationsstudio för visuella effekter och digital animation. De jobbar med TV- och filmproduktioner såsom Westworld, Black Sails och Everest för kunder som Sony Pictures, HBO och...

Sommar året om hos Boulebar Liljeholmen

En inredningspärla i sommaren Familjen Boulebar växer och har nu slagit upp dörrarna till sin nya medlem i Liljeholmen i Stockholm. Denna lummiga inomhuspark i två våningar inrymmer tre barer, 14 boulebanor och en restaurang som serverar sydfransk mat. Inredningen är...