Hur grön är din inredning?

Hur jobbar svenska inredningsföretag med hållbarhet? Om inredningsarkitekturen länge har saknat en samlad miljömärkning för sina projekt så vittnar möblerna som placeras i projekten om en annan tradition.

Inredningsarkitektur.se har tidigare rapporterat om den nya miljömärkningen hi! som lanserades under 2018. Enligt märkningens initiativtagare, Indicum inredningsarkitekter, saknades det en holistisk miljömärkning för inredningsarkitektprojekt. Däremot ser det annorlunda ut hos producenterna och leverantörerna som tillhandahåller mycket av den inredning som hamnar i inredningsprojekten. Vi har tagit en titt in i fyra producenters miljöarbete och kan berätta om flera olika sätt att arbeta med hållbarhet på. Vad har inredningsarkitekturen att lära av möbelbranschens hållbarhetsarbete?

Tidlös design 

Många möbler tillverkas, nästan lika många kasseras och endast några få blir klassiker som säljs dyrare efter 70 år av användning. Vad som gör en möbel till en klassiker är svårt att säga, men oftast är klassikern en högkvalitativ möbel som är tillverkad i ett begränsat antal, antingen avsiktligt eller för att produktionen någon gång upphört. Undantaget som bekräftar regeln är stolen Lilla Åland formgiven av Carl Malmsten. Denna stol är en högkvalitativ möbel gjord med stor hantverksskicklighet, och på så vis är den inte ett undantag. Däremot är den och har varit i produktion sedan år 1942. Förutom några speciella utgåvor i ek respektive valnöt har Lilla Åland tillverkats utan uppehåll och utan någon begränsad upplaga. De beställningar som kommit in till producenten Stolab är de stolar som tillverkats. Tillverkningen har alltså skett utan att något förutbestämt tillverkningsantal har funnits. Dock har varje stol, sedan produktionsstart fått en stämpel under sig där bland annat tillverkningsår framgår.

Lilla Åland av Carl Malmsten. Foto Jesper Molin

Vad är det som gör att en 70 år gammal Lilla Åland kan säljas dyrare än en nytillverkad? Stolens tillverkare Stolab tar regelbundet emot gamla stolar från kunder som vill ha dem reparerade – en tjänst i hållbarhetens tecken. Kanske är det just företagets omsorgsfulla inställning till sin ursprungliga produkt som gör att den får evigt liv. En inställning som dessutom funnits i företaget sedan start.

Lilla Åland av Carl Malmsten. Foto Bukowskis

Cirkulär design

Möbelproducenten Offecct använder ofta sitt innovations-laboratorium för att lösa kluriga problem eller hitta vägar att uppfylla nya krav som uppkommer på marknaden. Stolen Phoenix är en produkt rakt ur detta laboratorium. Stolen lanserades 2017 efter en flera år lång utvecklingsprocess och blev direkt utsedd till Årets Hållbarhetsprojekt av tidningen Form på Stockholm Furniture & Light Fair. Ambitionen bakom Phoenix var att göra en stol som lever upp till det livscykelperspektiv som Offecct kallar Lifecircle och slutresultatet blev en stol som enkelt kan förnyas och återanvändas. Till exempel kan de klädda delarna enkelt bytas ut och flexibiliteten är stor vad gäller färger och material. Varje detalj i konstruktionen, från infästningar till val av leverantörer är noga genomtänkt för att säkerställa en hållbar cirkulär livscykel.

– Det var en lång process där vi testade olika material och produktionssätt för att leva upp till vårt krav på cirkulärt tänkande, säger formgivaren Luca Nichetto. Namnet Phoenix är perfekt för produkten och syftar förstås på mytologins fågel som återuppstår i all evighet.

Stolen består av en sits i formpressat trä med kallskum utanpå. Sitsen är helklädd i tyg, alternativt i läder. Stativ finns i fyra olika utföranden som kan fås i varierande kulörer. Benen till Phoenix är gjorda av återvunnen metall.

Stolen Phoenix. Foto Offecct

Låta sin egen design stötta en annan

Mattföretaget Ogeborg har sedan år 2007 varit ett klimatneutralt företag och arbetar för miljön på flera fronter. Ett av deras mest intressanta projekt genomför Ogeborg med det Göteborgsbaserade investmentbolaget Trine. Trine i sin tur driver flera projekt i Asien, Afrika och länder i andra världsdelar där det råder brist på både elektricitet och pengar. Detta relativt lilla investmentbolag har en affärsidé som går ut på att ge människor som saknar pengar och behöver elektricitet ett startkapital till att bygga solceller där de bor eller är verksamma. Dessa solceller genererar elektricitet tillbaka till sin ägare som både kan använda elen själv men också sälja den vidare om inte allt behövs för eget bruk. Genom försäljning av el kan ägaren till solcellerna betala av sin skuld till Trine och sedan ha en fungerande elektricitetförsörjning igång.

Detta är bra både för miljön och de människor som tidigare saknade tillgång till el. Ett exempel som Trine tar upp är läxläsningen som barn i Kenya gör i skenet av en fotogenlampa. I ett litet rum innebär det att barnet andas in rök som motsvarar att röka 20 cigaretter. Genom att få elektricitet slipper barn som vill utbilda sig behöva göra det på bekostnad av sin hälsa.

Installering av en av Trines solcellspaneler för hemmabruk. Foto Trine

En av Trines solcellspaneler på en enkel bevattningsanläggning. Foto Trine. Studenter som läser läxor i skenet av en glödlampa. Foto Nicole Bouris

Cirkulär textil 

Just nu arbetar textiltillverkaren Ludvig Svensson på att ta fram produkter med stor andel garn av det egna produktionsspillet. Med andra ord planerar företaget att ta tillvara spill från en förädlad produkt och återföra den till ett råmaterial som de själva sedan kan använda igen. Denna återföring till råmaterial sker på mekanisk väg.

Samma företag är också delaktiga i projektet ”Cirkulära Möbelflöden”, detta skall resultera i ett internationellt system för märkning & spårbarhet, där märkningen ska ställa krav på både produkten och processen för att ta fram produkten. Märkningen ska erbjuda en spårbarhet i leverantörskedjan, där vem som helst genom en streckkod eller QR-kod kan identifiera en produkt och få all dess bakgrundsinformation. Projektets mål är att skapa ett internationellt system för märkning och spårbarhet av alla typer av möbler. Som textilproducent äger Ludvig Svensson vanligen inte hela slutprodukten, t.ex. en möbel. För Svenssons del innebär deltagandet i detta projekt därför främst att ta fram en cirkulär affärsmodell som fokuserar på att upprätta en sortering och hantering av produktionsspill. Ett mål är t.ex. att eliminera det spill som historiskt har skickats direkt till förbränning.

Ett axplock av Svenssons olika tyger. Foto Svensson

Relaterat

Inte vilket kontor som helst

Effektfull elegans på Riddarholmen Important Looking Pirates är Skandinaviens största animationsstudio för visuella effekter och digital animation. De jobbar med TV- och filmproduktioner såsom Westworld, Black Sails och Everest för kunder som Sony Pictures, HBO och...

Sommar året om hos Boulebar Liljeholmen

En inredningspärla i sommaren Familjen Boulebar växer och har nu slagit upp dörrarna till sin nya medlem i Liljeholmen i Stockholm. Denna lummiga inomhuspark i två våningar inrymmer tre barer, 14 boulebanor och en restaurang som serverar sydfransk mat. Inredningen är...

Storslagen minimalism på Södermalm

Minimalism i Mono Mono är ett boendekoncept beläget i den södra delen av Stockholms centrum, stadsdelen Södermalm. Mono sticker ut, både där det står på Södermalm men även sett till hela Sverige. Boendekonceptet har en unik design och atmosfär, och även en unik...